Om du skaffat en ny dator eller helt enkelt bara vill flytta Godman Redovisning från en dator till en annan så är det en ganska enkel operation. Nedan går vi stegvis igenom hur man gör.
Steg 1 - Skapa en säkerhetskopia på den gamla datorn
Det första du gör är att skapa en säkerhetskopia som du sedan sparar på ett USB, OneDrive eller annat medie som du sedan kan komma åt på den andra, nya datorn.
Klicka på Säkerhet i menyn.
I menyn till vänster väljer du sedan Skapa säkerhetskopia.
Ett fönster öppnas där du bläddrar fram till den plats du vill spara säkerhetskopian. Välj platsen för att spra säkerhetskopian. I exemplet läggs den i en mapp under OneDrive. Då kommer man åt den på den andra datorn om man loggar in med samma uppgifter/konto.
Som du ser i bilden ovan så är filnamnet även dagens datum. Spara genom att klicka på knappen Spara.
Steg 2- installera Godman Redovisning på den andra datorn
Ladda ner den programversion som du har licens för. Tag alltid den senaste som är för den huvudversion du har licens för.
Ladda ner installationsfilen till programmet
Steg 3 - Återställ programmets datafil
Starta Godman Redovisning på den andra datorn. Börja med att klicka på Säkerhet i menyn.
I menyn till vänster väljer du sedan Återställ från säkerhetskopia.
En ruta kommer upp där du måste bekräfta att du verkligen vill återställa.
Klicka på Ja. Ett nytt fönster kommer upp där du väljer den säkerhetskopia du skall återställa ifrån. I detta fall ligger den i OneDrivemappen. Är det ett USB så väljer du det i listan till vänster.
När du gjort detta måste du återigen bekräfta att du vill återställa datafilen. Klicka på Ja.
Klicka på Ja. Återställningen startar. Det kan ta några sekunder innan det är klart.
KLART
Nu är allt klart och du har fört över informationen från den gamla datorn till den nya.